Pages

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, August 6, 2010

Orang kata...


Assallamualaikum W.B.T, dan salam sejahtera... 2 hari lepas aku dapat panggilan telefon daripada kawan sekolah menengah. Dia cakap salah sorang daripada kawan sekolah kami meninggal malam semalam. Ajal tidak mengira usia. Sedikit sebanyak memberi kesedaran tentang hidup. Hidup kita hanya pinjaman, bila sampai masa kita akan pergi mengadap pencipta kita yang maha Esa. Macam-macam orang kata... Dan ada plak pendapat yang sebaliknya yang buatkan kita fikir dan sedar tentang hakikat hidup yang sebenar.


Orang kata... Enjoy sementara muda, hidup panjang lagi dah tua nanti taubatlah.
Atuk kata... Orang muda hidup memang baru bermula, tapi belum tentu masih panjang lagi, entah esk lusa Izrail datang menjemput.
Aku rasa... Betul jugak tu

Orang kata... Exam tu susah, kena banyak sacrifice, constant study past year paper, etc3.
Atuk kata... Exam tu senang aje, dah ada tarikh untuk diuji, dah ada silibus untuk diikut. Kalau ajal, entah bila siapapun tak tahu. Banyak pula tu peringkat ujiannya. Munkar Nankir, Neraca Mizan, tayangan slide tentang apa yang kita lakukan masa kat dunia.
Aku rasa... Betul jugak tu.

Orang kata... Have fun on your birthday. Panggil kawan-kawan dan sedara mara, berpartilah sepanjang malam. Make it memorable on!
Atuk kata... Setiap harijadi, kita semakin hampir, hampir setahun dengan kematian, setahun lagi diberi peluang untuk beramal, bertaubat...
Aku rasa... Betul jugak tu.

Orang kata... Kerja mesti bersungguh-sungguh, beli rumah besar, kereta mewah, makanan lazat... Baru puas hati!
Atuk kata... Ye ke dah puas??? Dah cukup ke ibadah nak tempah kubur luas-luas? Dah siap ke kenderaan meluncur ke Siratul Mustaqim? Dah cukup ke zikir untuk santapan rohani? Dah cukup amal nak "book" tempat Al-Firdaus
Aku rasa... Betul jugak tu.

Orang kata... Successful people have a good time management, ada bisness di KL, New York, Tokyo... Masih sempat berkempen untuk pilihanraya, masih sempat melepas lelah di disko dan karaoke, masih sempat pasang perempuan 2-3, baru orang respect.
Atuk kata... Setiap manusia dapat 24 jam dalam sehari, 7 hari seminggu, 12 bulan setahun, 356 hari setahun. Tapi ada masa ke nak sujud 5 kali sehari semalam, ada masa ke nak selak Al-Quran sekali seminggu? Ada masa ke nak jenguk ibu ayah di kampung sekali dalam seminggu atau sebulan atau setahun?
Aku rasa... Errr, betul jugak tu. ;)

6 comments:

lisa said...

Aku pun rasa macam ko rasa.

grampalim said...

hai, ini cara yg menarik untuk berbicara hal2 hidup mati manusia.

grampalim said...

setiap kali zahian dapat ilham tentang perkara hidup mati manusia atau apa2 saje yg wise catat dlm buku tulis. dah cukup banyak muat dlm blog ni.

zahianz said...

Grampalim : Yup, it is. I will grampa. :).Thanks

Anonymous said...

Mmg kena la. Macam tu la manusia.

Lily Lili said...

Tak terkata aku...ekekeke