Pages

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, January 24, 2010

Tarikan pelancong





Satu lagi tarikan pelancongan kat negeri Cik Siti Wan Kembang...Lokasi, Rantau Panjang. Selain drp kawasan bebas cukai, Masjid Beijing ni menarik minat aku nk masuk. Tp, aku ngan membe aku decide nak g ronda2 kawasan bebas cukai dulu. Then, singgah masjid tu masa odw nk blk. Kiranya, solat zohor kat sana. Cuaca panas sgt. Sakit kepala, tp sbb mmg suka sgt meronda x kisahla. Siap berpayung lg. Nasib baik la Si Salmi ni slalu letak payung dlm beg dia. Kalau x aku x tahu nk buat pe. Kat atas idung letak tisu, mmg habit aku kalau cuaca panas. Takut, idung berdarah. Org tgk aku pelik pun xpela, asal aku selesa sudah. Huhuhu.

Ni ada skit info pasal Masjid Beijing...3 min drp kaw Bebas cukai Rantau Panjang, dekat je. Kenape masjid ni nama MAsjid Beijing? Sbb, rekabentuk dia mmg macam masjid kat Beijing, China. Menurut sumber gak, imam, bilal dia pun kaum cina. X pasti plak drp negara China @ mualaf dr sini je. Tp, masa masuk sana td mmg rase mcm kat China. Sbb, org yg kat dlm tu seme muka mcm cina. :). Rugi la kalau da lalu, tp x singgah solat kat sana. Yg penting, masjid tu bersih, cantik n telekung semayang bersih. Blh bagi bintang kat masjid ni kalau ada pertandingan.

Kami sampai Rantau Panjang dlm pukul 11>. Perjalanan ke sana mengambil masa lbh kurang 45 min drp KB. Xdela jauh mana pun. X terasa pun lama drive.Sampai sana kami g jumpa membe dulu..K'LA, park kete pun free sbb park dpn kedai dia. Org x berani nak usik. Ahahaha. Sempoi jerk. Biasa klu park kete kat sana kena RM3@ parking meter. Jenuhla nk kena meter2 lak. Kami jalan seharian. ahahaha...

Kalau bab jalan2 ni, mcm2 ada dlm handbag aku. Antara benda wajib yg ada dlm handbag aku...Purse, perfume, kamera, tisu kering, wet tissue, cermin kecik, clorets, pen, note books, kain lap cermin mata, pad, ubat elergic (Penting sgt, sbb td aku da terkena masa sedap2 duk ronda. Nasib ada spare klu x hbsla aku. Membe aku da cuak dah), pelembab bibir, compact powder...ape lg ek...Da mcm kedai runcit dah handbag aku tuh. Ahahahha...Dan yg paling penting air mineral...tp yg tu pegang kat tangan la..kalau letak dlm handbag rabak la beg aku, bahu pun senget. Ahaks.

Lama2 aku ronda kat Rantau Panjang tu, x tahu nak beli ape..hahahha... Last2 aku beli tudung 2 helai. Tp yg bestnye pasal Rantau Panjang ni, penjaja2 kat sekitar tu. Aku suka tgk hawkers. Diorang jual "Colek buah" dgn "seafood bakar", buah2 segar (tembikai, honey dew & mangga). Secara peribadinya aku respect diorang sbb gigih. Hawkers tu majoriti org2 muda. Td aku tergatal mulut g tanya diorang blajar sampai mana, ada yg sampai tingkatan 3 je. Tp duit berkepuk. Silent Millionaire ke diorang ni? Macam2 blh kalau usaha. Tp kadang2 usaha pun ssh jugak nk dapat. Xde rezeki lagi agaknye...

Ape pun, ronda2 hari ni mmg seronok... Jumpa K'LA, ronda2 pasar bebas cukai, makan nasi sup (wow mmg terangkatla sup dia, best n murah), makan seafood bakar, colek buah, n last skali makan aiskrim. Singgit je aiskrim tu, tp sgt unik. Dia letak aiskrim, pulut, roti yg di potong dadu, kacang, n kat ats tu ada coklat dgn susu cair. Best sgt! Thanks to K'LA sbb guide kitorang pasal benda2 yg special kat sana. Kalau g sdiri konpem x tahu la pasal aiskrim dgn sup sedap tu.

1 comment:

Hafizi said...

Kalau saya turun sana boleh bawak saya pergi tempat ni x?